Juni 2014-AUTO-IMMUUNSYSTEEM

DM1_FAA

Zoals ik al aangaf in het vorige blog verschuift mijn onderzoek zich naar het auto-immuunsysteem. Dit met als doel om alles te onderzoeken wat ik zou kunnen doen om zo lang mogelijk zonder kunstmatig toegediende insuline te kunnen.
Zouden de resterende cellen van de alvleesklier (die nog steeds een kleine hoeveelheid insuline maken) nog steeds aangevallen worden door het auto-immuunsysteem en helemaal opgevreten worden?

Als dat zo is is het uit met de pret en heb ik geen keuze meer of ik insuline wil of niet. Dan moet ik gewoon. De geschiedenis leert dat kunstmatig toegediende insuline op den duur noodzakelijk is bij mijn ziekte.
Is het mogelijk om de aanvallen naar mijn eigen cellen te stoppen?
We lezen veel op het gebied van auto-immuunziektes en ik zie op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer.
Ik moet weer structuur aanbrengen en grijp terug op mijn vorig jaar gemaakte overzicht (zie het blog ‘de hokjesdenker’). Ik bekijk het overzicht en realiseer mij dat ik mij destijds te weinig heb gericht op het auto-immuunsysteem maar meer naar de beïnvloeding bloedsuikerwaarden zelf heb gekeken. In eerste instantie heb ik mij (logischer wijze) geconcentreerd op de gevolgen en niet op de oorzaak van mijn probleem.
Ik vul mijn eerder gemaakte overzicht aan en kom tot de conclusie dat stress een hele belangrijke factor is. Ineens zie ik allerlei mogelijke verbanden die van invloed zouden kunnen zijn op dit voor mij onbekende fenomeen. Stress is een omvangrijk begrip. Het kan zowel negatief als positief gezien worden. Naast dat stress invloed heeft op het hele hormoonsysteem heeft stress eveneens invloed op het immuunsysteem.
Is stress wellicht de sleutel om bij het immuunsysteem te komen?
Ik teken een rode cirkel in het schema en neem me voor om mij deze zomer hierin te gaan verdiepen!
Volgende keer meer over de interessante inzichten die ik tegenkom!

De reden dat ik dit blog ben begonnen is dat er bij mij in mei 2013 Diabetes type 1 gediagnostiseerd is. Na deze diagnose ben ik een andere weg ingegaan en kan op dit moment (februari 2015) nog steeds zonder insuline. Hoe doe ik dit? En wat komt er allemaal op mijn weg? Ik ben op zoek naar soortgelijke ervaringen en zoek wereldwijd. Maar ik kan niemand vinden met deze ervaring. Leuk als je mij volgt en een reactie achter laat. Volgende keer meer……..

Advertenties

8 gedachtes over “Juni 2014-AUTO-IMMUUNSYSTEEM

    1. Dag Carl,

      Dank voor je bericht en interesse!
      Een directe relatie tussen voeding en immuunsysteem zal er wel zijn, echter ben ik op zoek naar de eigenschappen van mijn immuunsysteem die door allerlei eigenschappen van buiten negatief beïnvloed zijn. Maw. wat in mijn voeding, beweging en/of andere externe factoren hebben mijn immuunsysteem ertoe aangezet mijn alvleesklier aan te vallen? Ik heb dit in het schema via de verzamelterm stress naar mijn alvleesklier aangegeven. Ik heb namelijk het idee dat ik, overigens onbewust, ergens in de loop der jaren een ‘maximale toelaatbare concentratie’ heb overschreden en dit als stress (lees: te veel, te weinig en/of te lang) bij mij diabetes heeft opgeleverd. Ik pretendeer overigens niet dat ik met deze zogenaamde functie analyse compleet ben, ik heb het alleen nodig om nieuwe inzichten te verkrijgen en mijn onderzoeksgebieden te ontdekken.
      Blijf het blog volgen en doe er jouw voordeel mee!

      Groet, Gertjan

      Like

  1. Vind het wonderbaarlijk om te lezen dat je nog steeds zonder insuline kan! Heeft onderzoek naar antistoffen al uitgewezen of je misschien een minder extreme autoimmuunreactie hebt?

    Liked by 1 persoon

    1. Er is nu 2x GAD65 onderzocht. Dit zijn de anti-stoffen die specifiek de beta-cellen te lijf gaan. Deze reactie is inderdaad verminderd: van 125 naar 91 maar nog niet op 0. Over 2 maanden wordt deze weer opnieuw bepaald. Als het nog meer naar beneden is gegaan zou dat heel mooi zijn natuurlijk. Dit onderzoek kijk ik erg naar uit en zal ik zeker delen op het blog.

      Like

  2. Intressante blog, Heb nog niet alle onderdelen door gelezen.
    Ik ben sinds 1 april 2014 gediagnostiseerd met Diabetes type 1.
    Sinds het begin volg ik dus insuline therapie. Maar dit gaat nog alle kanten op. Rond September zat ik rond de 70 insuline eenheden per dag. (veel stress)
    Op dit moment hoef ik alleen nog maar voor maaltijden te bolussen (’s avonds een stuk vlees en groente dus niet meer). De boterham ’s ochtends help ik wel evenals mijn lunch met 0,5L melk. Totaal nu nog maar 12 eenheden volledig het gevolg van mijn maaltijdkeuze.
    Ik was er vrij vlot bij. 2 weken voor de diagnose had ik nog een bloedsuiker gemeten van 3,5mmol/l. (zit nog een lang verhaal aan vast).
    Je blog staat nu bij mijn favorieten en ik ga je volgen.
    Ik ben tester van beroep dus alle gegevens van mijn diabetes analyseer ik vrij uitgebreid. dat levert ook intressante informatie op :).

    Like

    1. Dag Sebastiaan,
      dank voor het volgen en je bericht!
      Hopelijk kan je ook iets analyseren uit mijn gegevens die ik publiceer.
      Succes iig. met het managen van je bloedsuikerwaarden.
      Groet, Gertjan

      Like

  3. Hallo Gertjan,

    Leuke blog heb je opgezet.
    Bij mij is begin juli 2015 diabetes type 1 geconstateerd.
    Kort na de diagnose en mededeling van de arts, kwam er bij mij een stem die zei: ‘ik ga mezelf helen’. Ongeloof alom bij de arts en verpleegkundigen.

    Het resultaat is dat ik ongeveer 3 weken insuline heb gebruikt (in 3 weken langzaam afgebouwd). Mijn bloedwaarden zijn nu stabiel. Ik gebruik dus nu al bijna 5 maanden geen externe insuline meer. Ik ervaar de diagnose diabetes als een ‘wake-up call’ voor mezelf.
    Ik heb mezelf onder de loupe genomen en kwam tot de conclusie dat ik leed (in bepaalde situaties) onder chronische stress en mijn voedingspatroon was niet altijd even gezond (bij stress veel zoetigheid eten = zoethoudertje).

    Het is dus een gegeven dat je bloedsuikerspiegel (wetenschappelijk aangetoond) toeneemt bij stress. Dit is niet zo moeilijk te snappen omdat stress het ‘vecht- en vlucht mechanisme’ inschakelt. Voor vechten of vluchten is extra energie nodig in de vorm van glucose (=brandstof voor de spieren). Dus een verhoging van je bloedsuikerspiegel. Daarom is b.v. yoga/meditatie, sporten zo belangrijk om onnodige stress kwijt te raken.

    Ik heb in juni het boek aangeschaft van de Amerikaanse arts/natuurarts Gabriel Coussens. Zijn boek is getiteld ‘There is a cure for diabetes’. Een geweldig boek om te lezen. Echt een eye-opener.

    De verandering in mijn voedselpatroon is dat ik nu voornamelijk voedsel eet met een lage glycemische lading. Een goed kookboek die dit op een makkelijk te snappen manier uitlegt is getiteld ‘Weten van (H)eerlijk eten’. Dus letten op de koolhydraten (zijn suikers). Trage koolhydraten zijn veel beter dan de snelle koolhydraten (= junkfood). Voedingsstoffen die de bloedsuikerspiegel ongunstig beenvloeden zijn o.a. ; koffie, suikers, vlees, tabak, alcohol en voorbewerkt voedsel.

    Voedingsstoffen die de bloedsuikerspiegel stabiliseren zijn o.a.; geelwortel, kaneel, papaya, bitter melon, chlorella/spirulina, komkommer, gamnema sylvestre, gerste gras, amandelen/walnoten, Vitamine B3.

    Omdat ik een medisch (complementair) beroep heb ga ik me verdiepen in het specifieke onderdeel van het afweersysteem die de B-cellen verdooft/plat legt.

    Ik voel me nu veel beter en ben ong. 10 kg afgevallen.

    groeten
    Jivan

    Like

    1. Wauw wat goed Jivan, ik ben heel benieuwd hoe het nu gaat hiermee? En of je nog meer hebt ontdekt over dit deel van het immuunsysteem?

      Groeten, Esther

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s