Najaar 2014 – Mijn voedingspatroon

10678679_976383235710318_6970732797593088728_n

Het is het najaar van 2014 en ik heb nog steeds diabetes type 1. Nog steeds in de honeymoon fase zonder insuline. Dankzij mijn aangepaste voedingspatroon en beweging lukt mij dit. Hoe doe ik dit en welke vragen komen er zoal op mijn pad? Ditmaal schrijf ik over wat ik eet en in welke mate.

Zoals jullie waarschijnlijk wel weten eet ik momenteel volgens het oervoeding principe ofwel Paleo. Het idee van deze stroming is dat je eet zoals je verre voorvaderen dat ook gedaan hebben. Dus vlees, vis, groenten, noten, zaden, vetten en fruit.
De afbeelding die bij dit blog hoort geeft een piramide weer. De bovenste 3 van de piramide eet ik niet maar de onderste des te meer. Daarnaast moet ik uiteraard rekening houden met de hoeveelheid koolhydraten (natuurlijke suikers) in mijn voeding en de mate hoe snel deze suikers opgenomen worden in mijn bloed. Dit om mijn bloedsuikers onder controle te houden. Bij fruit zoek ik naar exemplaren die langzaam de suikers afgeven aan mijn bloed. Liever een appel dan bijvoorbeeld een meloen.

Is het moeilijk zoals ik nu eet? Ik vind van niet. Helemaal thuis niet. Maar dat is nogal makkelijk want mijn vrouw zorgt voor een uitgekiende maaltijd met verse groenten, vlees of vis en andere lekkernijen. We eten geen dingen die bewerkt zijn door een fabriek en waaraan E-nummers toegevoegd zijn. Dat is in het begin wel even wennen om alle etiketten te bekijken. Helemaal met al die kleine lettertjes! Mijn vrouw maakt veel zelf, zoals o.a. zadencrackers en amandelmelk. Zij is wel degelijk meer tijd kwijt aan boodschappen doen en eten bereiden. Vooral met 3 tieners in huis die nogal wat lusten is het een hele wedstrijd om dit huishouden draaiende te houden.
Sinds we het roer omgegooid hebben met eten halen we geen vlees meer in de supermarkt. We proberen zoveel mogelijk biologisch te eten, maar met een gezin van vijf personen drukt dat erg zwaar op het budget. We halen dus vlees bij de ambachtelijke slager, wat sowieso een stuk beter smaakt. Maar niet elke slager is geschikt voor mij. Sommige bewerken hun vlees op een manier die ons niet aanstaat (o.a. toevoegen van suiker om de houdbaarheid van het product te verlengen). Vleeswaren in de supermarkt bevat (volgens mij) altijd suiker, bij sommige slagers dus ook. Maar er zijn er ook die dit ook zonder doen. In worst zit altijd suiker en meestal gluten, dat kan volgens mij bijna niet anders. Suiker over ontbijtspek of de ham komen we regelmatig tegen ook bij de betere slagerijen. Er zijn maar weinig slagerijen die aan onze wens kunnen voldoen, helaas.

Hoe ziet mijn dag er uit qua eten? Ik start de dag vaak met twee gebakken eieren met spek en een koffie met amandelmelk of kokosmelk en een glas water met een uitgeperste halve citroen. Afhankelijk van mijn bloedsuikers neem ik in het weekend vaak een smoothie. In deze smoothie zit dan avocado, 2 bananen, kokosmelk en citroensap. Meestal ga ik daarna lekker trainen en is mijn bloedsuiker weer helemaal top na deze ‘suiker’bom. In de loop van de ochtend weer een koffie en water.
Als lunch eet ik veel salades. Daar kan je natuurlijk allerlei kanten mee op. De ene keer gaat daar gerookte kip in, de andere keer zalm. Walnoten, avocado’s een beetje olie en azijn maken het altijd een complete maaltijd. Nee, geen kant en klare dressing, te veel E-nummers en suiker! Door de week lunch ik bijna altijd in een restaurant. Dit geeft eigenlijk nooit problemen. Wel de dressing. Maar als ik vraag om olie en azijn is het weer helemaal goed. Wat ik ook heerlijk vind is salade met een avocado en garnalen, en daarover zelfgemaakte mayonaise. En een lekker harinkje er bij. Mmmmm….
Op het “vier-uur” momentje van de dag neem ik vaak een flinke hand noten. Dat vult wonderlijk goed. Soms een appeltje erbij.
Het avondeten is een combinatie van vlees of vis en veel groenten. En het toetje is altijd koffie met notenmelk.
Meestal heb ik geen behoefte aan een snack momentje in de avond. Dikwijls ben ik nog helemaal voldaan als ik naar bed ga. In het weekend of op feestjes pak ik nootjes, rauwkost, gedroogd vlees (beef jerkey) of een heerlijk visje (haring of sprotjes bijvoorbeeld).

Saai? Nee hoor valt best mee. Als je alles vers en onbewerkt eet verandert je smaak. Ik beleef alles veel intenser. Smaken komen meer tot zijn recht lijkt wel. Ik lieg niet als ik zeg dat ik met Paleo veel lekkerder ben gaan eten. Iedereen doet mee in huize Otto. De kinderen vinden het heerlijk en hun smaak verandert op dit moment heel sterk. De jongste kinderen eten overigens wel (spelt)brood en buiten de deur ander eten als chips, taart of snoep. Maar thuis vinden ze dit helemaal goed. Ze zijn er blij mee, en ik ook.
En nu moet ik toch even stilstaan bij mijn wederhelft Annette. Die maakt er iedere keer weer een feestje van. Ze is altijd op zoek naar lekkere recepten en probeert van alles uit. Zo maakt ze van courgette een spaghetti en van bloemkool een pizzabodem, rijst of sushi. En onze foodprocessor maakt overuren.

En drinken dan? Ja eigenlijk alle soorten water die er zijn zonder of met bubbels, “rood” of “blauw” het maakt mij niets uit! En alcohol? Ja whisky, maar dan alleen Scotch Single Malt. Geen koolhydraten, zuiver en puur en alleen wat alcohol, maar dat verdun ik dan wel met veel water!

We eten nu zo’n drie maanden Paleo, ben een paar weken bezig met LDN, sport vier keer in de week en doe mijn ademhalingsoefeningen er sinds kort ook nog bij. Ik heb aardig wat uitgezocht en ben erg benieuwd waar dit allemaal toe leidt. Volgende maand krijg ik weer een uitgebreid bloedonderzoek en ben erg benieuwd naar alle waarden.

Jullie ook? Volgende keer meer hierover!

Advertenties

9 gedachtes over “Najaar 2014 – Mijn voedingspatroon

  1. Wow, Gert Jan, goed dat het je al zo’n tijd lukt zonder insuline. Maak jezelf nog insuline ?
    Is je C-peptide wel eens gemeten ?

    Erg goed, lekker eten ook dat Annette je voor zet 😉 Ongeveer wat ik ook eet, alleen eet ik ( nog ) minder. Ben bezig ben mijn insuline steeds meer te verminderen en dat lukt steeds beter in de hoop dat ik steeds meer weer zelf insuline ga produceren. Want volgens Roger Unger is een eigen insuline spike nodig om glucagon afgifte te remmen. Want die zorgt voor de hoge bloedsuikers .

    Houd vol, want zonder kunstinsuline ben je een stuk beter af !

    Like

    1. De C-peptide wordt elk half jaar gemeten en is sterk omhoog gegaan. Daarom lukt het wrs om zonder insuline te kunnen. Ik kan veel en lekker eten maar voedsel met veel khd of een hoge glycemische lading kan ik mij niet permitteren.

      Like

  2. Dat is heel goed, zeg. Omhoog gaan van de C-peptide, dan maak je in ieder geval nog zelf insuline.
    Ik hoorde gisteren bij mijn internist, dat mijn C-peptide omhoog was gegaan. Blij.

    Je moet echt naar de video van Roger Unger kijken. Zal ik hem hier plaatsen ?

    Like

  3. te gek man om te lezen ben nu the art and science of low carb and high fat aan het lezen en zelf ook dit voedingspatroon toe te passen, geweldig, geen sportdrank, gels of andere troep gewoon trainen op je eigen vet! Goed bezig man, geweldig !! Ook een aanrader om te zien – Cereal Killers 2 – een documentaire over voeding en duursporten. Succes spreek je snel

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s